Vakgroep coaching


Als dokter werk je in een complexe en sterk veranderende omgeving. Dat vraagt veel van de onderlinge verhoudingen en de kwaliteit van de samenwerking. Bij medische vakgroepen draait het in essentie om de vraag hoe je zodanig kunt samenwerken dat:

  •  De kwaliteit van zorg optimaal is.

  • Afgesproken doelstellingen worden behaald.

  • Vakgroepleden tot hun recht komen en werkplezier ervaren.


Samenwerkingscompetenties
Gelukkig zien we dat het óók onder dokters normaler wordt om te investeren in samenwerkingscompetenties. Nog niet zo lang geleden moest het water eerst aan de lippen staan. Dan was er vaak al sprake van uitval, een conflict of voor altijd ontwrichte verhoudingen. Gelukkig is dat aan het kantelen; vakgroepontwikkeling wordt steeds meer gezien als normale professionele ontwikkeling. Niets om je voor te schamen en ook zeker geen zwaktebod. Sterker nog, het getuigt van kracht om te durven zeggen: hier lopen we met elkaar tegenaan.


De pleister en de wond
De pleister mag zo snel mogelijk van de wond, maar wel in een veilige setting en onder deskundige begeleiding. Als je ziet waar het pijn doet, als je begrijpt waarom het schuurt en hoe dat is gekomen, dan ben je al halverwege. Het goede nieuws is dat vakgroepen in relatief korte tijd echt grote stappen kunnen zetten. Lees hieronder meer over onze aanpak.



Onze aanpak in 5 stappen


stap 1. Kennismaking

Graag beginnen we met een persoonlijke en vrijblijvende kennismaking. Afhankelijk van de vakgroep grootte, doen we dat met de complete groep of een goede afvaardiging. Dit kennismakingsgesprek is een interventie op zich, omdat we de vakgroep helpen om de huidige en gewenste situatie te verhelderen. Ook wordt duidelijk of er een klik is en vertrouwen in ons en onze aanpak. Zo ja, dan kunnen we aan de slag volgens onderstaande stappen.


stap 2. Diagnose

Om meer zicht te krijgen op de onderstroom in jullie vakgroep beginnen we met individuele gesprekken. Deze gesprekken hebben tot doel om ieders perspectief op de situatie te horen. Wat is er aan de hand in de vakgroep? Wat is wel voelbaar maar niet hoorbaar? Wat gaat goed in de onderlinge communicatie en wat niet? Veel voorkomende thema’s zijn:

 Onvoldoende onderling vertrouwen.
Weinig cohesie en onderlinge waardering.
Elkaar onvoldoende kennen en begrijpen.
Aanspreken c.q. feedback geven is lastig.
Haperende of onduidelijke besluitvorming.
Commitment aan afspraken.
Conflicten of dreigend conflict.
Als oneerlijk ervaren taakverdeling of verschil in productie.
Verschil van inzicht over visie, ambitie en strategische keuzes.

 Ook vullen alle vakgroepleden een vragenlijst in, zodat we inzicht krijgen in de verschillende persoonlijkheden met bijbehorende kwaliteiten, valkuilen en drijfveren.


stap 3. Terugkoppeling

Na deze gesprekken volgt een bijeenkomst met het volgende:

  1. Terugkoppeling van de rode draad uit de gesprekken.

  2. De eerste stappen naar veiligheid, vertrouwen en verbinding.

  3. Vaststellen van de ‘meetlat’ ofwel: wat moet er bereikt worden met deze vakgroep coaching? En hoe is dat zichtbaar, merkbaar en voelbaar? Voor jullie zelf en voor jullie omgeving?


stap 4. Heling

Bij het ontwikkelen van effectieve en plezierige samenwerking en communicatie, is ‘de ijsberg’ een handige kapstok. Boven water, zichtbaar en concreet, vind je protocollen, procedures en vastgelegde afspraken. Onder water, in eerste instantie onzichtbaar en ongrijpbaar, is er sprake van gevoeligheden, sympathieën en antipathieën, vertrouwen en wantrouwen, ongeschreven normen, waarden en regels. Heling begint met meer inzicht verkrijgen in hoe de boven- en onderstroom eruit ziet in jullie vakgroep. Wat zijn de patronen? Welke van die patronen zijn helpend? En welke patronen belemmeren optimale samenwerking?


stap 5. Nazorg

Nazorg is een vaak onderschatte maar cruciale fase bij veranderingen. Als je nazorg achterwege laat, bied je ruimte aan bekende valkuilen. Bijvoorbeeld die van overmoed: de eerste stappen waren een dusdanig succes dat er geen aandacht meer is voor de lastige laatste loodjes. Daarnaast is de praktijk weerbarstig; oude routines, gedrag en structuren kunnen taai zijn en zo nu en dan weer de kop opsteken. Met goede nazorg voorkom je dat de ingezette verandering stilvalt. We brengen in kaart wat er op schema ligt en wat extra aandacht vraagt. Waar nodig maken we aanvullende afspraken.



Heb je interesse? Mail dan naar info@deheledokter.nl of bel met Ilse Ganzeboom op 06 22 54 70 99. Dan kunnen we op korte termijn onderzoeken of teamcoaching jullie verder kan helpen.